Thursday, February 17, 2011

Khasiat ikan duyung

Khasiat ikan duyung

Tulang ikan duyung ini saya perolehi daripada baba di Pattani, Siam dan stok tidak banyak. Beliau juga memberi sekeping nota tentang khasiat ikan duyung dalam tulisan jawi lama. Nota berikut saya terjemahkan sebagaimana di bawah.

Menurut cerita orang-orang dulu pada ikan duyung terdapat anggota semacam manusia seperti gigi , dua susu, dua tangan dan kemaluan tetapi ikan duyung bukan manusia. Ikan duyung merupakan raja ikan dan raja ubat penawar, pengasih dan pelaris yang mustajab. Khasiatnya sebagaimana berikut:

(dikeluarkan dari post atas cadangan dan nasihat peminat setia. Senarai khasiat hanya akan diberi kepada mereka yang menebusnya sahaja untuk menggelakkan salah guna. harap maaf)

5 comments:

cikdee said...

assalam tasukri,
berharap agar emelkan khasiat ikan duyung ke emel saya, rosdiismail@gmail.com.

sbg rujukan dan sumber ilmiah.
sekian terima kasih.

Mr Bulan said...

saya berminat dengan tulang ikan duyung ini.. bagai mana haru saya tebus?

Mazru Majid said...
This comment has been removed by the author.
Mazru Majid said...

assalamualaikum,

saya ade beberapa keratan tulang duyong cuma warnanye agak kekuningan.

andai tidak keberatan tuan emailkan kpd saya catitan yg tuan tak siarkan didalam posting ini.

sgl kerjasama tuan saya dahulukan dgn ucapan terima kasih :)

bonex said...

assalamu alaikum w.w, saya mohon minta bagi cara cara penggunaan tulung duyung, ecara kebetulan saya dpt kan tulang tsb dr pantai tp tak tau macam nak gunakan nya. jadi saya mohon sangat agar tuan mau membagikan sedikan pengetahuan nya mengenai tulang tsb. semoga allah senantiasa membukakan pintu rahmat nya buat tuan yg punya ilmu. wassalam jika sudi kirim ke alamat ini arfan.bonex@gmail.com